Makea duuni vei vientiassistentista asiakaspalvelupäälliköksi


Suomen Sokerin Makeat Palat –henkilöstölehden numerossa 1/1992 haastateltiin muutaman vuoden töissä ollutta Sari Holmia. Sari toimi tuolloin vientiassistenttina, ja hänen käsiensä kautta kulki noin 35 miljoonaa kiloa sokerituotteita maailmalle. Hän nautti monipuolisesta työstään suuresti. Nyt, 26 vuotta myöhemmin, Sari toimii asiakaspalvelupäällikkönä ja on edelleen sitä mieltä, että Suomen Sokeri on paras mahdollinen työpaikka. 

Vuonna 1992 Sari oli työskennellyt Suomen Sokerilla neljä vuotta. Vientiassistenttina hänen päätehtäviinsä kuului sokerituotteiden vientitoiminta ja raakasokerin tuonti. 

- Silloin meillä oli omaa vientiä ja hoidimme täällä kaiken vientisopimuksista lähtien. Tuotteitamme vietiin lähinnä Venäjälle, Kanadaan, Lähi-Itään, Norjaan, Espanjaan ja Saksaan. Näistä maista ovat edelleen jäljellä Venäjä, Kanada, Norja ja Lähi-Itä. Nykyään vientisopimukset tehdään Tanskassa Nordic Sugarin toimesta, mutta toimitusjärjestelyissä olen edelleen osittain mukana, Sari kertoo. 

Vuoden 1992 haastattelussa Sari kertoo, että töihin tultuaan hän avaa ensitöikseen Reutersin päätteen ja katsoo, mitä sokerille maailmanmarkkinoilla kuuluu. Hän tilastoi päivittäin sokerin maailmanmarkkinahintojen muutokset ja raportoi kansainväliselle sokerijärjestölle sokerin tuotannon, kulutuksen ja varastot Suomessa. 

Reutersin seuraaminen on jäänyt historiaan, sillä sokerin maailmanmarkkinahintojen raportointi ei enää kuulu Suomen Sokerille. Sarilla on kuitenkin edelleen paljon tehtäviä, jotka ovat seuranneet hänen mukanaan uran alkuajoista asti. Hänen tehtäväkenttäänsä kuuluu edelleen tuontia ja vientiä, nyt hän vastaa lisäksi kotimaan asiakaslogistiikasta. Tilaus-toimitusketjun järjestelyissä hän on tiiviisti mukana edelleen. 

Omaa työtään Sari on saanut aina kehittää, mutta nyt asiakaspalvelupäällikön tehtävässä hän pystyy lisäksi keskittymään kehitystyöhön tiimin vetäjänä. Keskeinen rooli asiakasrajapinnassa on tarjonnut Sarille aina mahdollisuuden työskennellä tiiviissä yhteistyössä monien eri toimintamme osa-alueiden kanssa, mikä on hänen mielestään oikein mukava osa työtä. 
-    Olen aina saanut kehittyä ja olla mukana kehittämässä. Nykyisessä tehtävässäni olen mukana monissa kehitysryhmissä ja aina kun kuulen, mitä uutta muissa toiminnoissa suunnitellaan, mietin, miten se vaikuttaa meihin. Tästä yhdessä tekemisestä tykkään paljon, Sari kertoo. 

Sarin tie asiakaspalvelupäälliköksi kulki pienen sivupolun kautta: hän toimi hetken sivutoimisena toimitusjohtajan sihteerinä, kun vientiosaston toiminta päättyi. Vuonna 2001 perustettiin asiakaslogistiikkaosasto, joka kaipasi vetäjää. 
- Silloin minulle ehdotettiin, että voisin laajentaa to
imenkuvaani kotimaan asiakkaisiin ja alkaa vetää osastoa. Siitä lähtien olen toiminut tämän tiimin esimiehenä, Sari sanoo. 

Vuoden 1992 haastattelun otsikko oli ”Sokeri on hyvä työpaikka”, ja tämän Sari allekirjoittaa edelleen. 
- Onhan tämä aivan mahtava työpaikka, kun olen näin kauan viihtynyt. Heti ensimmäisenä työpäivänä huomasin, että tämä on juuri sitä, mihin olen kouluttautunut ja mitä haluan tehdä, Sari sanoo. 
Ajatuksena oli tulla kesätöihin, mutta kuten niin usein meillä Sokerilla, hyvät tyypit napataan ja niistä pidetään kiinni. 

-  Minua pyydettiin jäämään vakituiseksi vientiassistentiksi ja minä jäin. Enkä ole katunut, Sari sanoo.