Asiakkaamme ovat valmiita suosittelemaan meitä

Nordzucker-konsernissa tehtiin yhteinen asiakastyytyväisyystutkimus teollisuusasiakkaille kuluvan vuoden keväällä. Tutkimuksen tulokset olivat meille iloista luettavaa, sillä jopa 46 % kyselyyn vastanneista asiakkaistamme ovat valmiita suosittelemaan meitä. Sen lisäksi 50 % vastanneista ovat niin sanotusti passiivisesti tyytyväisiä eli siis ovat toimintaamme tyytyväisiä, mutta eivät meitä aktiivisesti tutuilleen suosittelisi. 

Asiakkaidemme mukaan meidän vahvuuksia ovat yhteyshenkilöiden hyvä tavoitettavuus, tuotteidemme tuoteturvallisuus, henkilöstömme asiantuntevuus ja henkilökohtainen palvelu.  Kehitettävää puolestaan on innovatiivisuudessa, reklamaatioiden käsittelyssä sekä ilmastovaikutuksesta ja sosiaalisesta vastuullisudesta kerättyjen tietojen löydettävyydessä. 

- Olemme pohtineet kyselyn tulosten perusteella tärkeimpiä kehityskohtia ja tärkeimpiä vahvuuksia, joita kannattaa edelleen kehittää. Määrittely on tehty sen perusteella, kuinka tärkeä merkitys kyseisellä asialla on asiakkaan tyytyväisyyteen, teollisuusmyynnin myyntipäällikkö Jouko Heikura kertoo. 

Tärkeimmiksi kehityskohteiksi olemme määritelleet asioiden näkemisen asiakkaan näkökulmasta sekä toimitusten sujuvuuden ja tehokkuuden lisäämisen. Tunnistetuista vahvuuksista keskittymme edelleen kehittämään henkilökohtaisen palvelun laatua ja tavoitettavuutta, toimitusaikojen täsmällisyyttä ja omaa asiantuntijuuttamme. Näillä viimeksi mainituilla olemme jo erittäin hyvällä tasolla, mutta näihin teemoihin kannattaa edelleen kiinnittää huomiota, koska ne ovat asiakkaalle tärkeitä asioita toimittajaa valittaessa. 

- Meillä on parhaillaan käynnissä useita oman toimintamme kehitysprojekteja, ja nämä asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset ja erityisesti kehitysideat otetaan huomioon näissä hankkeissa, Jouko Heikura kertoo. 

Asiakastyytyväisyystutkimus järjestettiin kaikissa Nordzuckerin toimintamaissa keväällä 2018. Suomessa kysely lähetettiin 101 teollisuusasiakkaamme edustajalle, joista kyselyyn vastasi 46 %.