Ruokoraakasokeria maailmalta

Suomi ei ole koskaan ollut omavarainen sokerintuotannossa, siksi Suomeen on koko Suomen Sokerin historian ajan tuotu myös ruokoraakasokeria. Ruokoraakasokeri tuodaan suoraan Kantvikin satamaan, ja vuosien varrella laivojen lastin koko on ollut jopa 30 000 tonnia. Tällaisesta määrästä saadaan vuoden sokeritarpeet noin miljoonalle suomalaiselle. 
Raakasokerin puhdistuksella on ollut aina merkittävä rooli Suomen Sokerin historiassa, ja siksi oma syväsatama oli myös tärkeä kriteeri, kun Töölön tehtaalle aikanaan etsittiin uutta sijoituspaikkaa. Puhdistetusta ruokoraakasokerista valmistetaan sokerituotteita sekä kuluttajille että elintarviketeollisuudelle.  

Vuonna 2013 viestintämme pääsi haastattelemaan erään raakaruokosokerilaivan miehistöä. Tuolloin satamaamme oli juuri saapunut upouusi raakasokerilaiva Chios Luck, joka oli lähtenyt matkaan Kiinasta. Miehistöä laivassa oli 21 henkeä, ja he olivat satamaan saapuessaan olleet yhtäjaksoisesti merillä lähes viisi kuukautta. He olivat ensin vieneet toisen sokerilastin Thaimaahan, ja lähtivät sitten hakemaan meille saapunutta sokerilastia. Kantvikin satamaan saapuessaan heillä oli lastina reilut 23 000 tonnia ruokoraakasokeria. 

Lastin purkamisen arvioitiin kestävän noin kaksi ja puoli viikkoa. Raakasokerin purku on aina säiden armoilla, sillä lastia ei voida purkaa sateella. Lasti puretaan sataman nostokoneiden avulla suoraan raakasokerisiiloihimme. Sokerista otetaan talteen viimeisetkin rippeet. Kun purkutyö on loppusuoralla, säiliöön lasketaan koneita, joiden avulla sokeri saadaan kerättyä kasaan ja nostettua talteen. Loput putsataan käsipelillä. Laivan miehistö ei osallistu purkutyöhön, vaan purun aikana he tekevät huoltotöitä laivalla ja harjoittelevat pelastautumista.