KISA säilöö kesän kellariinne

Nykyisten hypermarkettien aikakaudella on vaikea kuvitella, että päivittäistavarakaupoillakin oli ennen somistetut näyteikkunat. Tällainen menekinedistämiskeino kesän säilöntäkaudella oli tärkeä sekä kaupoille että Suomen Sokerille 1950-luvun puolivälistä 1970-luvun alkuun.

Ensimmäiset noin 200 näyteikkunaa somistettiin eri puolille Suomea kesällä 1954 edistämään uuden Kisa-kidesokerin myyntiä. Kisa oli erikoisesti talouskäyttöön valmistettua hienoa sokeria, jota mainostettiin ”puhtaaksi, korkealaatuiseksi ja hygieenisesti pakatuksi laatusokeriksi perheenemännille”. 

Talous-Osakekaupan myymälän Kisa-näyteikkuna Helsingin Malminkadulla vuonna 1954.

Seuraavana vuonna somistusaineistoa lähetettiin jo yli 500 kauppiaalle Hangosta aina Kemijärvelle asti. Kisa-pussin kyljessäkin oli uusi myyntivaltti: tunnetun talousopettajan laatima emäntiä kiinnostava säilöntäresepti!

Myykö teidän ikkunanne säilöntäsokeria
Sokeri pohjalla -lehdessä 2/1957 kiteytettiin vaatimukset hyvälle näyteikkunalle. Se

-    kiinnittää myönteisen huomion puoleensa
-    herättää kiinnostusta
-    synnyttää esittämänsä tavaran omistamisen halun
-    torjuu vastaväitteet
-    antaa ostosyyn
-    esittää vakuuttavan loppuponnen.

Suomen Sokeri ei pelkästään lähettänyt ikkunasomisteita kauppoihin vaan antoi Sokeri pohjalla -lehdissä ohjeita niiden asentamiseen käytettävän ikkunapinta-alan mukaan. Samalla annettiin myös vinkkejä, kuinka elävöittää ja täydentää somistusta lisäämällä ikkunaan Kisa-sokeripusseja, erilaisia säilöntävälineitä ja tekstattuja lyhyitä säilöntäkehotuksia. Lehdessä oli myös artikkeleita näyteikkunamainonnan tehokkuudesta menekinedistämisessä sekä yksityiskohtaisia ohjeita ikkunanäyttelyn pystytyksestä ja säännöllisestä huollosta.

 
Säilöntäikkunoita ja kauppojen myyntiä tuettiin sanoma- ja aikakauslehtimainonnalla sekä ulkomainoksilla, kuvat vuodelta 1961.

               
Vuoden 1957 Kisa-sokeripakkaukseen oli painettu irti leikattava hillolipuke purkin kylkeen liimattavaksi. Vuoden 1962 suuren pakkausuudistuksen jälkeen Kisakin sai tutun ”toppakuosin”.

 

Televisiokuuluttaja Teija Sopanen oli mainoskasvona kesällä 1964. Kesän 1969 verraton uutuus oli kymmenen kilon säilöntäaiheinen Kisa-kääre, jossa oli kantoripa.