Suomen suurin pakkausten suunnittelukilpailu uudisti sokeripakkaukset 60-luvulla

Tammikuussa 1961 Suomen Sokeri julisti kilpailun, jonka tarkoituksena oli luoda sokerituotteille uusi yhtenäinen ulkoasu. Kilpailussa haettiin myyvää ja graafisesti korkeatasoista pakkausideaa, joka soveltuu kaikkiin tuotepakkauksiin. Kilpailu oli siihen mennessä Suomen suurin pakkausten suunnittelukilpailu, josta luvattiin voittajalle jopa 350 000 markan palkinto. 

Kipailun runsas osanotto yllätti palkintoraadin. Määräaikaan mennessä saapui 208 kilpailuehdotusta, joista 30 valittiin palkintoryhmään. Nämä 30 esiteltiin myynnin, mainonnan ja kauppiaiden muodostamalle asiantuntijaraadille. Raati oli yksimielinen suosikistaan. Ehdotusta pidettiin selkeänä, puhdaslinjaisena ja graafisesti sangen korkeatasoisena. Voittaneen suunnitelman todettiin muodostavan ryhmänä voimakkaan ja huomiota herättävän kokonaisuuden, joten ehdotus sopi erinomaisesti kaupassa sokerihyllykön perustaksi. Palkitun suunnitelman teki lappeenrantalainen Arto Saukkonen. 

Uudet pakkaukset otettiin käyttöön vähitellen heti kilpailuvuoden syksyllä, ja kokonaisuudessaan ne olivat käytössä sokerituoteperheessä vuonna 1962. Pakkausten ulkoasu pysyi samanlaisena aina 80-luvulle asti. 

Juhlavuotemme kunniaksi palkittu kuosi on palannut pakkaukseemme. Markkinoilla on rajoitetun ajan 60-80-lukujen pakkauksia jäljittelevä Taloussokeripussi.