100 tarinaa Suomen Sokerista, osa 77: Sokeri-Sirkku löytyy Suomen Ilmailumuseosta

Tiedätkö, miten Suomen Ilmailumuseosta löytyvä VL Tuisku TU-178 liittyy Suomen Sokeriin? Tarinan juuret ulottuvat vuoteen 1936, jolloin Suomen Sokerin hallintoneuvosto päätti kokouksessaan lahjoittaa Suomen Ilmavoimille rahat, 600 000 tuolloista markkaa, harjoituskoneen hankkimista varten. TU-178 luovutettiin Ilmavoimille toukokuussa 1937. Ilmavoimat ristivät sen Sokeri-Sirkuksi. 

Sokeri-Sirkku palveli kymmenvuotisen lentokautensa aikana pääosin Lentosotakoulussa. Vuonna 1947 se siirrettiin varastoon. Varastossa kone sai olla 70-luvun loppupuolelle asti, jolloin se kunnostettiin vapaahetoisten voimin Ilmavoimien varikolla. 80-luvun alussa Sokeri-Sirkku pääsi paraatipaikalle vasta-avatussa Suomen Ilmailumuseossa, jonka kokoelmista se löytyy edelleen. Ilmailumuseon kokoelmien VL Tuisku,  Sokeri-Sirkku, on ainoa säilynyt tyyppinsä edustaja. 

Tuisku-koneita valmistettiin Valtion Lentokonetehtaalla yhteensä 30 kappaletta, ja niitä käytettiin vuoteen 1949 asti.